Wij zijn inmiddels begonnen met het spelen van onze voorstelling  Tre Donne. Een voorstelling met drie zangeressen in de hoofdrol, Jennifer van der Hart, Wendy Roobol en Janneke Stoute. Verder onze Cassandra op Viola da Gamba en Krijn Koetsveld op klavecimbel. Een voorstelling gewijd aan drie professionele zangeressen die rond 1600 ineens naar voren kwamen en na 20 jaar ook plotseling weer uit beeld raakten. Een voorstelling gewijd aan de vrouw van toen en nu, die kwam en ging maar uiteindelijk in kracht overwint.
Deze voorstelling zullen wij zo’n 25 keer spelen door het hele land in het voorjaar van 2024 en vervolgens in het seizoen ’24-’25. Voor de speellijst verwijzen we je graag naar onze agenda.

De regie is in handen van Kiki Jaski en de kostuums zijn verzorgd door Sanne Puijk.
De productie is in handen van ons management, EEBA Music.

Hier vind je de TRE DONNE trailer.

En hier een mooie recensie in Place de l’Opera van onze première op 31 mei 2024. En hier een recensie van een recente voorstelling op 27 september in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. Geschreven door Jeanette Vergouwen – de Caluwe.

TRE DONNE is een theatraal concert waarin oude en nieuwe muziek, in combinatie met hedendaagse teksten samenkomen in een visueel kostuumspektakel. Drie eind 16e-eeuwse virtuoze zangeressen aan het hof van Graaf Alfonso d’Este van Ferrara krijgen de vrijheid in het openbaar op te treden, geheel tegen de mores van de tijd in. Met het overlijden van Alfonso sterft echter ook de vrouwelijke muziekcultuur aan het hof. De vrouwen, de Tre Donne di Ferrara, worden als vanzelfsprekend vervangen door mannen.
De Tre Donne van nu herschrijven ruim 400 jaar muziekgeschiedenis. Onder artistieke leiding van Krijn Koetsveld (muziek) en Kiki Jaski (regie) geven de sopranen Jennifer van der Hart, Wendy Roobol en Janneke Stoute niet alleen een stem aan die Tre Donne di Ferrara, maar vooral ook aan een groot aantal vrouwen door de geschiedenis heen – samen met gambiste Cassandra Luckhardt. Wat aanvankelijk als het verhaal van Tre Donne di Ferrara begint, stijgt vervolgens boven het thema van vrouwelijke componisten uit, en wordt het verhaal van en over vrouwen die hun eigen weg én stem in het leven zoeken. Gebaseerd op Virginia Woolfs essay A Room of One’s Own (1929) vertellen Jennifer, Wendy en Janneke hun eigen verhaal, op nieuw gecomponeerde muziek van Stijn van der Loo. Samen met Cassandra én Krijn zelf geven ze het publiek een kijkje in hun eigen leven, en vertellen ze over hun familiegeschiedenis en de dromen van hun moeders en oma’s die niet vervuld konden worden – en die nog steeds geconfronteerd worden met dezelfde vooroordelen en discriminatie als generaties vrouwen daarvoor.
Het verhaal van de Tre Donne di Ferrara brengt ons naar nog meer verhalen van sterke vrouwen in de muziekgeschiedenis. Zo is in de 19e eeuw Clara Schumann een markante figuur naast haar beroemde echtgenoot Robert. Het begin van de 20e eeuw brengt eindelijk een echte feministische stroming op gang, met als resultaat diverse composities geschreven door vrouwen, waaronder die van Nadia Boulanger.
Op het programma staan verder werken van o.a. Claudio Monteverdi, Barbara Strozzi, Luzzasco Luzzaschi en Lodovico Agostini.